3. Ktorá doména je skutočne dobrá?

Kvalitná doména musí byť predovšetkým krátka, výstižná, ľahko zapamätateľná, najlepšie jednoslovná (alebo dvojslovná), a lepšie bez pomlčiek a čísel, ako s nimi.

Pokiaľ sa plánujete venovať svojmu biznisu a online marketingu len tu, na Slovensku, vyberajte si predovšetkým ´slovenské domény´ – teda tie s koncovkou .sk. Tie iné, napr. com vám zrejme nebudú až tak veľmi nápomocné. Väčšina Slovákov totiž pri hľadaní slovenských stránok (mimo vyhľadávačov), zadáva slovenské webové stránky už spolu so slovenskými koncovkami. 

Ak je však už ´slovenská´ doména obsadená, (a jej majiteľ vám ju nie je ochotný výhodne predať), môžete si (dať) vytvoriť aj doménu s koncovkou .com, .info, net, it, alebo hocijakú inú. Ak vám to vo vašom biznise pomôže a hodí sa vám to k názvu či k predmetu podnikania, tak prečo nie?!

Musíte si však byť istý, že viete, čo robíte, a že túto svoju doménu si viete aj marketingovo spropagovať. Ináč by ste do nákupu nevhodnej domény, a do jej náročnej propagácie, vložili množstvo peňazí, času a energie, a tie by sa vám už nemuseli vrátiť…

Nemajte veľké oči..! Kvalitná doména je vzácna.

Preto si každý jeden nákup domény dobre premyslite, a pokiaľ s týmto doménovým biznisom ešte len začínate a nemáte s ním dostatok skúseností, poraďte sa o tom s nejakým odborníkom, alebo rovno s kvalitnou webhostingovou spoločnosťou.

Rozhodne však s niekým dôveryhodným, kto už nejaké tie domény nakúpil i predal, kto sa im venuje a komu aj skutočne zarábajú. Kúpiť si doménu, alebo i množstvo domén, totiž nie je až taký problém – oveľa väčším problémom je, správne ich využiť a monetizovať (= dosiahnuť to, aby vám zarábali money :)).

Naše príslovie Dvakrát meraj, raz rež”, je tu skutočne na mieste. Pretože zbytočne si nakúpite množstvo (kvalitných či nekvalitných) domén, keď ich nebudete vedieť zužitkovať. Ani na predaj, ani na ´parkovanie´ ( = zarábanie vďaka umiestňovaniu cudzích reklám na nich), ani na vaše vlastné projekty…

Menej je viac

Ak vaše domény na nič nevyužívate, a ani vám (tým pádom) nijako nezarábajú, môže sa stať skôr to, že na nich oveľa viac prerobíte než zarobíte. Administratívny poplatok za doménu sa totiž zvyčajne platieva na jeden či dva roky dopredu, a ak túto dobu dosiahnete, strácate na vašu doménu nárok. Naďalej zostane ´Vašou´ iba v tom prípade, ak za ňu opätovne zaplatíte váš obnovovací poplatok, a to minimálne na celý nasledujúci rok vopred. A to sú často krát zbytočné náklady.

Dôležité je teda naozaj poznať skutočnú hodnotu svojej domény, a nijako ju idealisticky nepreceňovať, ani nepodceňovať. Je pravda, že každá doména má pre každého z nás úplne inú hodnotu, no ak si trošku všimnete aktuálny trend, tak zistíte, ako sa situácia s doménami práve vyvíja.

Aká je realita? A ako teda vybrať doménu?

Ja som si, napríklad, všimla, že takmer všetky kvalitné a jednoslovné slovenské domény sú už dávno obsadené. Ľudia sú však, samozrejme, výmyselníci 😛 a tak za ne hľadajú náhradné riešenia. Mnohí si kupujú ´slovenské´ názvy domén s neslovenskými koncovkami, ako napr. strom.com, čo však ja osobne nepovažujem za to najsprávnejšie riešenie.

Naopak, páči sa mi, keď ľudia do vymýšľania názvov zakomponujú aj svoju vlastnú fantáziu, a vytvoria tak jedinečný a originálny názov, napr, niečo na spôsob rozprávkovej bytosti, či vymyslenej fantastickej krajiny – ako je napr. prehľadný eshop s moderným dámskym oblečením trendovo.sk či (blog na predaj:)) knižkovo.sk.

Toto riešenie považujem za oveľa lepšie a autentickejšie. Je zaujímavé, originálne, má potenciál absorbovať do seba množstvo ďalších vylepšení a rozšírení, a časom sa z takejto domény môže stať skutočne hodnotný a autoritatívny web… 😉

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*