2. Podnikanie s doménami a na doménach

Celkovo existujú asi 3 možnosti ohľadom vlastnenia domén, a podnikania na nich:

A. Obchodovanie s doménami? Neodporúčam!

Ak sa zaujímate o predaj, nákup a rady, ohľadom čo najlepšieho využitia domén, tak tu ste správne. Ak práve uvažujete o skutočnom a nefalšovanom ´obchodovaní´ so slovenskými a .com doménami, tak som počula, že to už nie je ´to, čo to bývalo´, takže ani ja sama by som vám tento typ podnikania príliš neodporúčala. A už vôbec nie vtedy, ak s týmto typom biznisu nemáte žiadne skúsenosti.

Mať dobrú doménu, je síce naozaj skvelá vec, no treba ju aj vedieť využiť. A keď ani netušíte, ako na to, tak je vám na nič aj tá jedna jediná… A už ani nehovoriac o tom, že desiatky, či stovky domén, by pre vás boli oveľa viac stratou, než ziskom…

Takže nie, tadiaľto cesta nevedie. A ak áno, tak naozaj poriadne zarúbaná, tŕnistá a… rovno do priekopy. POUČENIE: Neobchodujte so žiadnymi doménami, ak s tým nemáte reálne skúsenosti!

B. Podnikanie na vlastnej doméne? Určite áno!

V dnešnej modernej, internetovej dobe sa totiž bez vašej vlastnej webstránky, domény a webhostingu naozaj nezaobídete. Čokoľvek na svete dnes hľadáte, hľadáte to práve tam, na nete. A nebyť tam – to je podnikateľské faux pas, ktoré sa len tak neodpúšťa, a na ktorom, v konečnom dôsledku, pohoríte len vy sami. Kvôli tomu, že ste si nenaštudovali, čo to tá doména a webhosting vlastne je. A tak, aby sa to nestalo, poďme sa pozrieť, čo tieto pojmy vlastne znamenajú:

Doména je názov webstránky. Meno, pod ktorým sa tá-ktorá webová stránka hľadá. Originálne meno, pod ktorým aj vy nejakú tú webstránku na internete nachádzate a navštevujete. Na doméne však ešte nemusí byť žiaden obsah, a ani text. Domainer, či podnikateľ, ktorý si na nej plánuje ten obsah /text, fotografie, videá, blog, eshop, online magazín, zľavový portál…/ vybudovať, si ju však už dopredu zaregistruje, aby ho niekto nepredbehol… Aby tú doménu už mal dopredu zakúpenú… A aby si bol istý, že na najbližší rok bude len a len jeho.

Webstránka je už internetová stránka s nejakým obsahom. Je to doména, na ktorej je už vytvorený nejaký ten obsah – texty, obrázky, či videá. Sú to všetky tie bežné, spravodajské či zábavné weby, ktoré tak radi navštevujete, pretože vám pripadajú byť zaujímavé.

Webhosting je služba, ktorú vám webhostingová spoločnosť poskytne na to, aby ste obsah vašej webovej stránky mohli na internete verejne prezentovať. Bez hostingu by ten obsah totiž nikto z ľudí nevidel, a ani nenašiel. Webhosting proste potrebujete vtedy, keď na svojej doméne plánujete mať aj skutočnú a funkčnú webstránku = vlastný eshop, prezentáciu svojej firmy, alebo ak chcete ľudí informovať, vzdelávať, či zabávať.

C. Podnikanie na ´prenajatej´ doméne? Radšej nie, zbytočné…

Napokon je tu ešte i ďalšia možnosť. Prenajať si nejakú subdoménu, s názvom síce podľa vášho výberu, avšak na doméne tretieho rádu. Znamená to, že názov vašej domény, i všetky texty tejto vašej webstránky, budú zároveň ako keby majetkom a obsahom aj iného subjektu – prevádzkovateľa tejto (hlavnej a nadradenej) domény. Vaša doména, tým pádom, vlastne nebude plnohodnotnou doménou, ale len subdoménou = doménou na doméne niekoho iného.

Okrem menšej miery slobody, právomocí a počtu funkcií, to má zároveň aj nepekný ´viditeľný´ nedostatok, a to ten, že takáto Vaša (sub)doména bude mať dlhý a ťažšie zapamätateľný názov, napr. v tvare: www.VasNazov.ichnazov.sk Je to vhodné napríklad vtedy, ak si svoje online podnikanie len plánujete vyskúšať, a zatiaľ si ešte nie ste istý, či do toho reálneho podnikania aj naozaj pôjdete.

Ak však podnikať NAOZAJ plánujete, tak toto vám neodporúčam, pretože takéto typy (sub)domén nevyzerajú príliš seriózne. Radšej všetok svoj čas, peniaze a energiu vložte do skutočne VAŠEJ, a plnohodnotnej domény! 😉